Thursday, April 21, 2016

PERANAN GURU DALAM PENGURUSAN BILIK DARJAH

Menurut Ee Ah Meng (2001), peranan guru adalah begitu rumit. Peranan guru di dalam bilik darjah adalah amat luas. Secara ringkasnya, guru sebagai seorang pengurus bilik darjah berperanan atau bertanggungjawan untuk memberikan panduan dan galakan kepada anak-anak didiknya, menjadi pengajar atau pakar mata pelajaran, menentukan peraturan dan rutin di dalam bilik darjah, memberikan contoh teladan yang baik (role model) kepada murid dan juga menjadi pengawal disiplin serta agen pengubah tingkah laku murid-murid.

1.      Sebagai Pengurus Bilik Darjah
Di dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan perannnya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas seperti membersihkan bilik darjah dan menyusun meja-kerusi, mengurus murid-murid supaya mematuhi segala peraturan bilik darjah, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran, mengurus bahan-bahan pengajaran supaya dapat digunakan dengan lebih berkesan, dan mengurus aktiviti kumpulan supaya dapat dilaksanakan mengikut rancangan.
Mengurus rutin bilik darjah

Mengurus aktiviti kumpulan



2.        Sebagai Perancang
   Guru perlu merancang pembelajarannya secara sistematik sebelum memasuki ke bilik darjah.  Perancangan pembelajaran yang dibuat oleh guru perlu menimbangkan tahap objektif pelajaran, isi    pengajaran, bahan-bahan pelajaran dan pengurusan kemudahan.


Bahan-bahan pelajaran yang dirancang
3.      Bantu dan bimbing murid mengatasi masalah
Di bilik darjah, murid-murid sering menghadapi pelbagai masalah sama ada masalah tersebut adalah berkaitan dengan masalah pembelajaran, sosioekonomi serta keluarga. Oleh itu, selain mengajar, guru dikehendaki memainkan peranan sebagai pemimpin untuk membantu murid-murid mengatasi masalah yang mereka hadapi. Misalnya, guru boleh membimbing sekumpulan murid melaksanakan sesuatu projek, membimbing menjalankan aktiviti pemulihan atau aktiviti pengayaan, membimbing menyelesaikan masalah matematik kompleks yang kompleks dan sebagainya.


Membantu murid menyelesaikan masalah 


4.      Mengembangkan kebolehan murid.
Dalam satu kelas, murid-murid mempunyai kebolehan yang berlainan. Secara umumnya, kebolehan murid dapat dibahagikan kepada tiga kategori iaitu pintar, sederhana dan lemah. Maka, guru perlu menyediakan pelbagai aktiviti penggayaan untuk mencabar pemikiran mental mereka. Hal ini telah menggalakkan murid-murid secara aktif dalam pembelajaran.



Murid-murid menunjukkan bakat mereka untuk bercakap di hadapan kelas



Rujukan : 

Bahagian Pendidikan  Guru.(2002). Unit 2: Pengurusan pengajaran bilik darjah. Kementerian Pelajaran Malaysia.
Ee Ah Meng(1994). Psikologi dalam Bilik Darjah. Kuala Lumpur : Penerbitan Fajar Bakti.

No comments:

Post a Comment