PERANAN
GURU DALAM PENGURUSAN BILIK DARJAH
Menurut
Ee Ah Meng (2001), peranan guru adalah begitu rumit. Peranan guru di dalam
bilik darjah adalah amat luas. Secara ringkasnya, guru sebagai seorang pengurus
bilik darjah berperanan atau bertanggungjawan untuk memberikan panduan dan
galakan kepada anak-anak didiknya, menjadi pengajar atau pakar mata pelajaran,
menentukan peraturan dan rutin di dalam bilik darjah, memberikan contoh teladan
yang baik (role model) kepada murid dan juga menjadi pengawal disiplin serta
agen pengubah tingkah laku murid-murid.
1. Sebagai
Pengurus Bilik Darjah
Di
dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan perannnya sebagai
pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah,
mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas
seperti membersihkan bilik darjah dan menyusun meja-kerusi, mengurus
murid-murid supaya mematuhi segala peraturan bilik darjah, mengurus keadaan
fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif untuk aktiviti pengajaran
dan pembelajaran, mengurus bahan-bahan pengajaran supaya dapat digunakan dengan
lebih berkesan, dan mengurus aktiviti kumpulan supaya dapat dilaksanakan
mengikut rancangan.
Mengurus rutin bilik darjah |
Mengurus aktiviti kumpulan |
2. Sebagai Perancang
Guru
perlu merancang pembelajarannya secara sistematik sebelum memasuki ke bilik
darjah. Perancangan pembelajaran yang dibuat oleh guru perlu menimbangkan tahap
objektif pelajaran, isi pengajaran, bahan-bahan pelajaran dan pengurusan
kemudahan.
Bahan-bahan pelajaran yang dirancang |
3. Bantu
dan bimbing murid mengatasi masalah
Di
bilik darjah, murid-murid sering menghadapi pelbagai masalah sama ada masalah
tersebut adalah berkaitan dengan masalah pembelajaran, sosioekonomi serta
keluarga. Oleh itu, selain mengajar, guru dikehendaki memainkan peranan sebagai
pemimpin untuk membantu murid-murid mengatasi masalah yang mereka hadapi.
Misalnya, guru boleh membimbing sekumpulan murid melaksanakan sesuatu projek,
membimbing menjalankan aktiviti pemulihan atau aktiviti pengayaan, membimbing
menyelesaikan masalah matematik kompleks yang kompleks dan sebagainya.
Membantu murid menyelesaikan masalah |
4. Mengembangkan
kebolehan murid.
Dalam
satu kelas, murid-murid mempunyai kebolehan yang berlainan. Secara umumnya,
kebolehan murid dapat dibahagikan kepada tiga kategori iaitu pintar, sederhana
dan lemah. Maka, guru perlu menyediakan pelbagai aktiviti penggayaan untuk
mencabar pemikiran mental mereka. Hal ini telah menggalakkan murid-murid secara
aktif dalam pembelajaran.
Murid-murid menunjukkan bakat mereka untuk bercakap di hadapan kelas |
Rujukan :
Bahagian
Pendidikan Guru.(2002). Unit 2:
Pengurusan pengajaran bilik darjah. Kementerian Pelajaran Malaysia.
Ee Ah Meng(1994). Psikologi dalam Bilik Darjah. Kuala Lumpur : Penerbitan Fajar Bakti.
No comments:
Post a Comment